Artiklar

Tyska Öppna Mästerskapen F3K 2006

2006-09-06 10:37 av Stefan Hertz 

Detta är tredje året som svenska piloter deltar i detta evenemang. I år var vi 4 st. som drog iväg ner till Laucha, en bit utanför Leipzig. Peter Jubel, Jonas Blomdahl, Mattias Hammarskiöld samt Stefan Wahlberg packade in sig i bilen.

Detta år så var det 94 st anmälda från 15 nationer och detta måste vara den största tävlingen genom tiderna inom F3K.

Vi bokade in färjan mellan Trelleborg och Rostock vilket innebar att vi kunde sova 7 timmar under nerfarten, ett bra alternativ jämfört med att sova i bilen. I övrigt så var resan väldigt smidig då det bara var dryga 40 mils körning i Tyskland.

 


Ett massivt startfält.


Vi anlände tidig eftermiddag till flygfältet och då var det redan en del folk på plats och det flögs en del i det blåsiga och kalla luften. Själva drog vi och käkade istället. Senare på eftermiddagen så var vi tillbaks på flygfältet där vi satte upp tält och monterade modeller för att köra litet med dom, mest för att se så att allt funkade efter transporten ner till Tyskland (det var ganska trångt i takboxen).

 

När vi stod och flög så kom Phil Barnes (känd från vakumbyggnings DVD:n samt att han bygger vingar åt diverse firmor i USA) fram och frågade om vi var från Sverige (han hade sett att det stod Sweden på någons tröja). Han var lite nyfiken på oss och våra kasthöjder, speciellt då Mattias. Han sa åt Mattias "Let's see some of those 60 meters launches" så han och Mattias kastade bredvid varandra för att jämföra litet och sedan kommenterade Phil detta med 60 meter inte något mer :-)

 


Phil Barnes och Bruse Davidson från USA. 


Alla körde igenom sina plan och det funkade bra för alla. Vädret var nu rejält trevligare och det fanns en hel del termik, så det kändes väldigt bra för oss alla.

 

På lördagmorgonen så skulle sändarna lämnas in, detta var ingen lätt process utan det drog ut rejält på tiden, detta i sin tur samt det ganska krångliga briefingen gjorde att vi var igång ganska sent på förmiddagen. Tyskarna hade också en del lokala regeltolkningar som vi övriga inte var helt överrens med, men till slut så kunde tävlingen börja. Tyvärr så var vädret mer likt det första vi sett på fredagen med ganska mycket vind samt regnskurar av och till. Detta är inte vårt favoritväder och tyvärr så tränar man alldeles för litet i sånt väder, men det var bara att bita ihop och köra på.

Tyvärr så började vi allihop ganska klent så det var att kämpa igenom hela tävlingen för att hålla positionerna. Mattias flög, efter en miss i första omgången, på en väldigt hög nivå och det såg väldigt lovande ut inför den kommande strykningen. Det var flera andra som också flög mycket bra. Ralf Mittelbach körde som vanligt på med sin egen stil och plockade tusenpoängare efter varandra. Ralf är i det närmaste omöjlig att slå i dagsläget och det var många som fick känna på detta under tävlingen.Andra som impade var jänkarna. Dom flög med en agressiv stil i sin jakt på blåsorna och många gånger så lyckades deras jakt. I efterhand så kan man kanske säga att deras stil var lite för extrem med en del utelandningra som följd etc. men coolt var det. Kul var det också att se att många av toppiloterna kom från flera olika nationer och detta visar att F3K kunnandet är på en likvärdig nivå över hela världen.

Eftersom vi var sena igång så flögs det nästan tills det blev mörkt och direkt därefter så var det dags för den obligatoriska festen.

 


Mattias ger fullt i ett kast. 


Söndagen bjöd på ett liknande väder, men utan regn. Tävlinge flöt på lite snabbare denna dag och efter 7 omgångar så kallade tävlingsledningen till ett pilotmöte. Där föklarade man att väderutsikterna var ganska dåligt inom ett par timmar ochman ville avbryta efter 7 omgångar för att hinna flyga Fly-offerna utan regn. En del ville dock flyga vidare med en 8:e omgång. Det hela slutade med en kompromiss och det blev en omgång 8 med 5 minuters arbetstid. Detta ansåg vi vara fel.

 

Som vanligt höll jag på att säga så fick det svenska laget med åtminstone 1 pilot till Fly-off. Mattias steg sakta med säkert i prislistan och slutade på en hedrande 2:a plats efter grundomgångarna.

Dom 12 bästa flög Fly-offen som bestod av 3 omgångar. Alla upp, sist ner i omgång 1. 5 x 2 i ongång 2 samt näst sista och sista i omgång 3.

Lagom till Fly-offens början så blev det ett helt annat väder, solen kom fram och värmde på ganska rejält och även termiken kom. Detta medförde att det blev en helt annan taktik mot tidigare och det skulle också visa sig kasta om ställningarna mot grundomgångarna.

Mattias flög bra och låg i topp efter dom första 2 omgångarna. Tyvärr så hamnade Mattias i ett litet mellanläge i sista omgången och lyckades därför ej fullt ut. Han hamnade dock på en bra 7:e plats.

Jonas, Peter och Stefan harvade runt lite längre ner i listan och blandade bra resultat med dåliga och detta räckte inte till för att hamna bland dom bästa. 22, 23 och 25:e plats blev resultaten. Och även om vi inte känner oss nöjda med vår insats så måste man nog ändå säga att resultaten är godkända.

 


Prispallen efter grundomgångarna. Det är detta resultat som räknas i Euro-touren.

 

Var tyska mästerskapen skall gå nästa år är ej bestämt ännu, vi hoppas att det blir något trevligt ställe och att vi blir ännu fler från Sverige som deltar då.

 

Resultat.

Inloggning
SMFF-nr:
Lösenord: