Efter en lång vinter blev det äntligen dags för en flygdag på Toppfältet i slutet på april. Och då hade det fallit en del snöflingor dagarna innan. Trots stundtals kyligt men ändock en del sol samlades några tappra modellflygare på Toppfältet för att lufta sina flygplan.
Torr mark på Toppfältet.
Krister Bergenfeldt hade övertagit Peter Jubel's elmotorförsedda Crossfire och efter vinterns kompletteringar var det dags för premiär. Planet stiger väldigt snabbt även om Krister inte kan få nog av speeden. Snabbare är bra!
Två stycken Satori tillhörandes Conny Ulvestaf och Magnus Hedlund utprovades med vinschstart hela dagen. Crossfire - Orca - Satori, tillverkaren Aer-o-Tec har ånyo fått fram en bra modell.
Esbjörn Edrén svingade för fullt och plockade termikblåsorna som sakta följde med vinden. En F3K-modell Esbjörn kallar "LILLpeter" efter den tidigare ägaren......
Även en gammal DC3:a av storlek stor passade på att titta förbi i det fina vädret. Segelflygegenskaperna är förmodligen inte de bästa.
Krister med Per Takman i bakgrunden flög el hela tiden. Och ibland inte då batterierna laddades.
Krister kastar iväg Per's modell i starten.
Conny Ulvestaf med nya vingspetsar till sin vinstmaskin från Yellow Eagle. Nu har Orca'n 4 meters spännvidd!
"The Orange Orca eats the Yellow Eagle" även detta år?
Och så den obligatoriska fikapausen med tillhörande sammanfattning av epoker som passerats. Nu hade även Thomas Woxberg (stående) dykt upp.
Magnus Hedlund's tävlingsmaskiner inför 2010. Längst fram en Supra Pro Competition som verkar lovande. Den är väldigt lätt men tar sig, enligt tidiga säsongsrapporter från västra Sverige, väldigt snabbt fram i vind. Kan bli ett intressant vapen denna säsong. Speciellt som den är enkel att flyga.
Krister B. och Per T. med sina elkärror. Per's drar över 150A i starten,
vilket kan få fartreglaget att hosta till, men en nytt värre batteri är på gång som ska lösa detta.
/Magnus Hedlund