Artiklar

Vacuumbagging

2006-02-24 18:54 av Andreas Proos 

Andreas Karlsson och Anders Molin’s Guide till vaccum-bagging.

 

Börja med att ta fram foamkärnor till din vinge. Vi har använt oss av Ecoprim (rosa) och Styrodur (grön) foam. Ecoprimen är nog mest lämplig till F3K vingar då den är lätt och fin. Styroduren är väldigt bra till ”hangvingar” eller dylikt, då den är enormt vridstyv, men den är också betydligt tyngre.

Om du skall bygga dig en egen F3K modell så kan det vara bra att gå in på Mark Drelas sida om hans modell SuperGeeII. Där får man en massa tips om vingprofiler och dylikt.

SuperGeeII
 
När du nu har tagit fram din vinge i foam, så börjar det roliga.
 
• Läggning av kolfiberbalk:
 
 
Ta och slipa ett spår med lagom bredd, och djup i dina vingar. Lämpligt kan vara att ha c:a 10mm brett inne vid vingroten och c:a 4-5mm ute vid spets. Djupet varierar på hur mycket balk du tänkt att lägga i. Men säg att på en F3K vinge så kanske två stycken rovingar (K24) från rot till spets är att föredra, och sedan tapera inåt med kortare. Då blir djupet c:a 0,7-1mm djupt.
 
Lägg fram dina rovingar på en plast och tejpa fast dem i en ände. Arbeta sedan ut epoxyn i dem så de blir genomvätta. Ta sedan något och dra ovanpå dessa så att överflödet av plasten försvinner.
 
 
Ta sedan dina rovingar som är lika långa som din vinghalva och lägg dem i spåret du putsat.
 
Fortsätt sedan med de kortare tills du lagt i alla snören som skall i. Ta hjälp av en liten foamkloss och ”spackla” ut rovingen, den skall vara sträckt och fin. Fixera balken med en tejp. Sedan är det bara att vända på vingen och göra likadant.
 
 
Låt härda i minst 24 timmar.
 
 • Börja med mylaren:
 
Ta fram din mylar. Vi har kört med både 0,125mm och 0,19mm tjock med gott resultat.
Rita av din vinge exakt! Lämna c:a 1cm bakom vingens bakkant.
 
 
Sedan är det bara att göra en översida och en undersida. Kan vara bra att skriva med en penna ”över vänster” och ”under vänster” på mylaren, så man lägger materialet på rätt sida… Men skriv det på rätt sida!! Så att inte det kommer in mot vingen sen, då överförs det till din vinge. Du kan även rita dit förstärkningar osv på baksidan av din mylar, då ser du vart du skall lägga dubbla lager väv, tex förstärkningar på roder, servon m.m.
 
Vaxa nu din mylar, och polera av den så att den blir spegelblank.
 
 
Om du nu vill göra några fina loggos så är det nu hög tid att göra det. Tänk på att göra allt spegelvänt. Vi har kört med vinylmaterial till våra mallar. Bara att klistra dit och spraya med vanlig OK-färg. Tänk på att lägga tunna lager, och maska av regält utanför. Du kan lacka flera olika lager över varandra, då blir det lagret du först lackade som topplager på din vinge.Tex lacka en logga i vitt, sedan ta en röd färg och lacka över allt, då får du loggan i vitt samt en helröd vinge. Ta bort maskningen nästan direkt efteråt, så hinner ej färgen torka. Var sedan rädd om dina fina mylarbitar då färgen är lätt att skrapa av då den endast sitter på en vaxad yta.
 
 
 
• Börja gjuta:
 
Klipp till väven du skall använda att ”klä” din vinge med. Klipp väven 45° för maximal vridstyvhet.
 
 
Klipp till en remsa av väv, c:a 40mm bred som du sätter fast på framkanten på din vinge. Spraya lite ”spraylim” på väven och sedan är det bara att föröka få dit den utan rynkor och veck. Börja vid roten av vingen och arbeta dig ut mot spetsen.
 
 
 
 
Lägg ut dina mylarbitar på en bänk. Det kan vara bra att ha en plast eller glasskiva under så du inte får epoxy överallt. Lägg nu ut väven ovanpå mylaren. Häll ut lite epoxy och börja rolla ut den.
 
 
 
 
När hela ytan är mättad med epoxy så är det bara att skära rent utanför mylaren. Har du en tunn väv så kan du ta en vass skalpell och skära, annars så måste du ta upp layuppen och klippa med en sax.
 
 
 
Rolla sedan på balken på din vinge, samt på din lilla remsa som du satt på din framkant. Om du fått för mycket epoxy på din layupp så ta då lite papper och tryck bort överskottet.
 
 
Ta sedan dina layupper och lägg utanpå din vingkärna och passa in framkanten så att mylaren kommer jäms med din framkant på vingen. Nu kan du eventuellt sätta dit någon liten tape bit för att hålla mylaren på plats runt din vinge.
 
 
Nu är det bara att lyfta in din vinge i påsen.
 
 
Lägg ”trassel” runt vingarna så att plasten inte sugs ihop helt, då kan luften sugas ut bättre.
 
Täta öppningen med någon form av smet, Vi använder ”Målarfog” från Överskottsbolaget med god framgång!
 
 
Sug ur luften lite, och försök få bort luftbubblor från mylaren. (spackla med händerna försiktigt).
Sug sedan ur luften ur påsen med din vakuumpump. Vi kör med ca. 800 mbars undertryck.
Klart!
 
Vänta i minst 24 timmar.
 
 
Öppna sedan påsen och ta ur vingen. Pilla försiktigt bort mylaren och spegla dig i dina nya fina vingar!
 
 
Tänk på att vingarna är ömtåliga innan epoxyn har härdat riktigt vilket kan ta några dagar.
 
 
Nu är det bara att putsa framkant och trimma bakkanten försiktigt. Skär ut rodren som du vill ha dom samt eventuella flapps. Limma ihop vinghalvorna i önskad vinkel. Mer vinkel = stabilare flygegenskaper kan man säga lite förenklat.
 
 
Tre st fina färdigbaggade vingar :)
 
• Vingfodral:
 
Största risken för att skada en vinge brukar vara under transport. För att skydda våra vingar så har vi gjort vingfodral i bubbelplast.
 
Bubbelplasten är av lite tjockare variant och med plast på båda sidorna så att båda sidorna är släta. Lägg en vinghalva på bubbelplasten och vik plasten runt vinghalvan. Plasten skall överlappa ca. 4 cm på både över och undersida. Lägg ett 5 mm balsaflak på högkant längs med vingens bakkant. Värm med varmluftspistolen längs med balsaflaket ca. 3 dm och när plasten börjar smälta så vik ner balsaflaket och tryck längs med hela den värmda ytan. Arbeta dig runt vingens bakkant och spets till vingfodralet är ihopsmält. Klipp rent kanten och du har ett snyggt vingfodral.
 
 
 
• Var hittar man materialet?
 
 
Vi har handlat det mesta av vårt material av Arne på Al Composite. Han håller bra priser och god service. Al Composite
 
 
Det du behöver är:
 
• Vakuumpump, vi kör med en GAST vakuumpump. En membranpump som vi kör kontinuerligt under hela härdningstiden. Länk till pump
• Foam till vingkärnor
• Glasfiberväv
• Kolfiberroving
• Vakuumpåse  
• Slang
• Mylar
• Liten roller (skumroller)
• Sax / skalpell
• Trassel
• Målarfog eller dyligt
• Tid, då du börjat så finns det ingen återvändo. Antingen göra klart allt eller kasta det ;)
 
 
Detta är bara en lite fingervisning på hur vi har gjort det hela, och är ingen manual! Men det funkar för oss...
 
MVH
 
 
 
 
Inloggning
SMFF-nr:
Lösenord: