F3B är en Formel 1 klass inom modelllflyget
"...en häftig och spännande utmaning med efterfrågan på snabba beslut uthållighet och laganda."
Vad står beteckningen F3B för?
F3B är en kod enligt FAI Sporting Code (Federation Aeronautique Internationale), som är regelverket.
F = Modellflygplan
3 = Radiokontrollerad (RC)
B = Segelplan
F3B – RC MULTI-TASK GLIDERS
F3B är en världsomspännande klass för radiostyrda modellsegelflygplan. Sedan 1977 hålls världsmästerskap vart annat år. F3B är den äldsta och ursprungsklassen för FAI inom RC-segel.
F3B är racing, känd historiskt som den mest högteknologiska klassen utan teknologiska gränser. Tävlingarna är en häftig och spännade utmaning med efterfrågan på uthållighet, snabba beslut och laganda.
Dassel Fleet, bild från VM 1979. AME teamet som satte ribban högt för F3B klassen med helgjutna flygplan i kompositmaterial i klassens linda. I en tid då balsa och furu var standard...
Action
För några år sedan hade ett ungt lag namnet SAF-Team där förkortningarna står för: Speed, Action and Fun.
• Hastigheten finns i flygning av modellen, i beslutsfattandet, i taktiken och att fara fram över flygfältet i hög fart.
• Action kan hittas inom laget, tävlingen och vad som krävs för de olika tävlingsuppgifterna.
• Kul händelser uppstår på grund av kontakter med människor i din närhet men också över hela världen, den potentiella framgången hos laget för att vinna inte bara lagtävlingen utan även när man konkurrerar med andra piloter i samma flyguppgift.
Den tekniska utmaningen är enorm; efter år av evolution kan modellerna flyga i extrema situationer:
I vinschningen (som är början på varje tävlingsuppgift) börjar modellen i en situation med högt lyft och låg hastighet och kopplar ur vinschlinan när den närmar sig ca. 70 grader räknat från vinschlinjevinkeln. I det ögonblicket accelererar modellen inom 2 sekunder från den ursprungliga ca 50 km/h till en hastighet av ca 180 km/h följt av en hård upptagning på ca 20 g för att sedan stiga nästan vertikalt för att uppnå maximal höjd. En vinschning tar ca 10 sekunder plus tiden att stiga efter urkoppling av linan.
G-kraft: På grund av de förväntade belastningarna under vinsch-, och speedsvängar är modellerna ofta konstruerade för att tåla en belastning på 40 g. Kom ihåg att ett riktigt jaktplan kan dra runt 9 g maximalt. Hastighetsområdet ligger runt 9–70 m/s (30 km/h - 250 km/h)
Som du nog förväntat dig är konstruktionen av dessa modeller med önskad minimivikt, ca 2,0 kg utan barlast och barlastad max ca 4,0 kg, endast möjligt med material som kol-, aramid- och glasfiberlaminat. Modelldellerna är tillverkade i negativa gjutformar för att ge en högglansig aerodynamisk finish och exakt form.