F3B är en Formel 1 klass inom modelllflyget
"...en häftig och spännande utmaning med efterfrågan på snabba beslut uthållighet och laganda."
![](/DynamicFiles/ContentImages/00002371/055.JPG)
Vad står beteckningen F3B för?
F3B är en kod enligt FAI Sporting Code (Federation Aeronautique Internationale), som är regelverket.
F = Modellflygplan
3 = Radiokontrollerad (RC)
B = Segelplan
F3B – RC MULTI-TASK GLIDERS
![](/DynamicFiles/ContentImages/00002371/logo_ciam_01_cmyk.jpg)
F3B är en världsomspännande klass för radiostyrda modellsegelflygplan. Sedan 1977 hålls världsmästerskap vart annat år. F3B är den äldsta och ursprungsklassen för FAI inom RC-segel.
![](/DynamicFiles/ContentImages/00002371/logo_wc_1-mini.jpg)
F3B är racing, känd historiskt som den mest högteknologiska klassen utan teknologiska gränser. Tävlingarna är en häftig och spännade utmaning med efterfrågan på uthållighet, snabba beslut och laganda.
![](/DynamicFiles/ContentImages/00002371/DasselFleet.jpg)
Dassel Fleet, bild från VM 1979. AME teamet som satte ribban högt för F3B klassen med helgjutna flygplan i kompositmaterial i klassens linda. I en tid då balsa och furu var standard...
Action
För några år sedan hade ett ungt lag namnet SAF-Team där förkortningarna står för: Speed, Action and Fun.
• Hastigheten finns i flygning av modellen, i beslutsfattandet, i taktiken och att fara fram över flygfältet i hög fart.
• Action kan hittas inom laget, tävlingen och vad som krävs för de olika tävlingsuppgifterna.
• Kul händelser uppstår på grund av kontakter med människor i din närhet men också över hela världen, den potentiella framgången hos laget för att vinna inte bara lagtävlingen utan även när man konkurrerar med andra piloter i samma flyguppgift.
Den tekniska utmaningen är enorm; efter år av evolution kan modellerna flyga i extrema situationer:
I vinschningen (som är början på varje tävlingsuppgift) börjar modellen i en situation med högt lyft och låg hastighet och kopplar ur vinschlinan när den närmar sig ca. 70 grader räknat från vinschlinjevinkeln. I det ögonblicket accelererar modellen inom 2 sekunder från den ursprungliga ca 50 km/h till en hastighet av ca 180 km/h följt av en hård upptagning på ca 20 g för att sedan stiga nästan vertikalt för att uppnå maximal höjd. En vinschning tar ca 10 sekunder plus tiden att stiga efter urkoppling av linan.
G-kraft: På grund av de förväntade belastningarna under vinsch-, och speedsvängar är modellerna ofta konstruerade för att tåla en belastning på 40 g. Kom ihåg att ett riktigt jaktplan kan dra runt 9 g maximalt. Hastighetsområdet ligger runt 9–70 m/s (30 km/h - 250 km/h)
Som du nog förväntat dig är konstruktionen av dessa modeller med önskad minimivikt, ca 2,0 kg utan barlast och barlastad max ca 4,0 kg, endast möjligt med material som kol-, aramid- och glasfiberlaminat. Modelldellerna är tillverkade i negativa gjutformar för att ge en högglansig aerodynamisk finish och exakt form.