Öppna tyska mästerskapen i F3K 2005
Det börjar så smått att bli en tradition att svenskar deltar på öppna tyska mästerskapen (andra året i år). Förra året så var det Jonas och Mattias som deltog och i år så deltog även Stefan Wahlberg.
Redan förra året visade sig dom svenska piloterna hålla hög internationell standard, så när vi nu deltog detta år så visste Europa om vad vi gick för.
Detta år så hölls tävlingen i München vilket innebar en ganska lång bilresa. Resan funkade bra och efter dryga 24 timmar på väg så anlände vi till flygfältet. Fältet är München klubbens ordinarie flygfält och det är även där som dom årliga Oktober fest-tävlingen i F3B hålls.
Tävlingsorganisation bestod av bl a Ralf Decker, Philip Kolb och Karl Hinsch vilket bådade för ett bra arrangemang.
Vi hade valt att bo på ett hotell ca 5 minuters bilväg från fältet. Hotellet var väldigt billigt, 100 Euro for 2 nätter inklusive frukost för 3 personer.
Herrig bröderna har designat denna modell, Aspirin. En fin och välflygande modell.
Dag 1
Lördag morgon började med att vi satte upp lite tält för både regnskydd samt skugga. Montering av modeller samt sändarinlämning.
Det visade sig att Marcus Podiwin från PCM hade skickat med en del vingar (prototyper och andra sortering) för försäljning. Där hamnade Jonas ganska snabbt och han tog snabbt hand om ett gäng Fireworks 3 vingar. Efter att vingarna burits över till vårt läger så var det dags att dra igång tävlingen.
Kan ju inte mer än säga att jag var lite nervös inför första starten. Första gången på en euro-tour i
F3K och hela europeiska eliten var på plats. 65 startande är inget dåligt startfält.
Tävlingen rullade på under lördagen och undertecknad och Jonas höll oss bra med, medan Mattias hade lite små missar i dom första omgångarna vilket han skulle få dras med resten av tävlingen.
Jonas storhandlar Fireworks 3 vingar. (Det gäller att passa på).
Vädret under lördagen var lite småkyligt och molnigt, med München mått mätt. 20-25 grader ca. Termiken var lite av och till och framåt eftermiddagen blev vädret mer utjämnat och det gällde att flyga snålt.
Dom stora namnen som Mittelbach, Schnarrenberger och Zach låg väl framme och dom plockade många tusenpoängare.
Claus Schnarrenberger läser åt Ralph Mittelbach.
Dag 2
Söndagen började utan ett moln på himmelen och på det viset så fortsatte det också. Temperaturen låg runt 30 sträcket och termiken var nästan som här hemma, vilket borde gynna oss. Mattias hade börjat plocka in lite poäng och Jonas och Stefan höll sig flytande bland dom 10 bästa.
Efter 10 omgångar så visade det sig att både Stefan och Jonas klarade sig vidare till Fly-off, men Mattias hamnade utanför på en 16:e plats. Med 2 flygare i final så kom det vanliga problemet med medhjälpare upp. Jonas och Stefan lottade om vem som skulle få Mattias som läsare. Jonas vann och Stefan fick ta Florian Siebel som hjälpare (5:e plats i Euro-touren inför denna tävling).
I finalen så var det riktigt med termik så tiderna var väldigt bra. Momenten som flögs var: alla upp sist ner, 5x2 samt sista och näst sista. Det skulle visa sig att det var i 5x2 som tävlingen avgjordes.
Stefan flög bra hela tiden och hade bara en liten miss i 5x2. Jonas hade lite mer strul och slog sönder ett servo och blev tvungen att byta modell (efter att han flugit med ett tejpat skevroder under 1 flygning).
Efter finalen så blev resultatet följande: Daniel Madzia (junior) vann före Franz Müchler och på tredje plats Ralph Mittelbach. Stefan knep den 4:e platsen och Jonas den 10:e.
Spionage på Humbugen.
Tekniken
Man kan säga att vi hänger med väldigt bra i tekniken. Mattias är nu mer välkänd i Europa och tyskarna stod nästan i kö för att ta emot oss när vi anlände till fältet på fredagen. Dom flesta hade också snokat reda på att Mattias och Stefan byggt varsin ny modell som är liten och lätt och att vi troligen skulle få väldigt höga höjder med denna. Det togs en hel del foton och många frågor ställdes under hela helgen.
Det finns också många tyskar som har en bra kastteknik, så det är nog ungefär samma spridning där som här när det gäller kasthöjder.
När det gäller flygningen så flyger man lugnare och man deffar mycket mer i omgångarna. Detta är vi inte helt vana med i Sverige och det ställer till en del problem i vissa omgångar.
Generellt så tror jag också man kan säga att dom bästa flygarna i Europa har väldigt bra trim på sina modeller och dom kan modellerna utan och innan vilket är en fördel, speciellt i tunn termik. Här har vi lite att lära.
Wolfgang Zach körde med pendelstabbe upphängd i underkant på fenan.
Modeller
Här var det inget speciellt nytt faktiskt. När det gäller byggsatsmodeller så användes följande: Fireworks 3, Turbo, Kisal samt Aspirin. Fördelningen var nog ganska lika.
Florian Siebel flyger den egendesignade Kolibri.
Nästa år
2006 så går tyska mästerskapen mycket längre norrut och då hoppas vi att vi kan få med oss några fler flygare från Sverige.
Det är jättetrevligt att komma ut och se hur dom ”andra” gör och efter våra framgångar under dessa 2 år så är det inga problem att få kontakt med dom andra flygarna i europa.
Vi vet också att det kommer minst 3 tyskar hit till vår Euro-tour tävling.
En kanoninsats och en jätterolig resa är sammanfattningen för detta år.
/Stefan Wahlberg