Några av deltagarna på Holland Glide 2005.
År 2005 var den 13:e gången som Holland Glide arrangerades och denna gång hade man flyttat tävlingen till ett nytt ställe som är en flygbas utanför staden Arnhem. För att överhuvudtaget få komma in på flygbasen var man tvungen att anmäla sig i förväg. Förutom piloter och medhjälpare var även åskådare tvungna att registrera sig innan.
Svenska flygare, Holland Glide 2005.
Lör/sön 20-21 augusti var det som gällde, men redan första dagarna i augusti hade antalet anmälda piloter uppnått den fantastiska siffran 136 stycken. Arrangörerna fick tidigt sätta stopp för fler anmälningar. Antalet medhjälpare/åskådare var 168 stycken, så totalt var det en hel del människor på tävlingsplatsen. Från Stockholm-Sverige var det Antero, Christina och Petra Hurtig som tog Ante's bil söderut redan på torsdagen. Innan dess hade även Erik Hörberg och Magnus Hedlund pressat in sina flygplan och tillbehör i bilen. Det hade inte gått att få in den minsta lilla pryl till i bilen då den var mer än överfull med oumbärliga saker. Dessutom låg de flesta flygplan i en takbox. Värt att nämna är att det från början hade funderats på att åka alla fem i bilen....... Hur som helst så tog Magnus och Erik flyget till Amsterdam på fredagseftermiddagen, för att sedan fortsätta med tåg på kvällen till Arnhem. Lagom till att de var framme kom fam.Hurtig och hämtade på stationen då de kommit fram någon timme tidigare efter många timmars bilkörning. På vägen tillbaka till tävlingsplatsen upptäcktes att det behövs en bilkarta om man ska ta sig mellan Arnhem och flygbasen-Deelen på snabbast sätt.
Flygfältet med pågående start.
De flesta campade på plats och vi svenskar i våra små tält låg lite efter många av de övriga som deltar i flera av Eurotour-tävlingarna. De körde in sina stora husbilar, eller satte upp sina gigantiska tält, och byggde sedan upp ett litet "samhälle" på campingplatsen. Åtminstone upplevde man det som så, när man själv satt upp sitt pyttelilla tvåmans-fjälltält och stuvat in sina prylar. Vi blev väl mottagna och många var intresserade av att det kommit svenskar för att delta på tävlingen. Efter den sedvanliga uppackningen och rundturen på området hade det blivit rejält mörkt och det var bara att krypa in i tältet och invänta morgondagens första briefing.
Antenninlämning.
Vi från Sverige hade hamnat i samma grupp så vi behövde inte möta varandra i luften och kunde därför vara varandras medhjälpare. Petra Hurtig fick slita hårt då hon agerade löpare i nästan varje start. Redan i första omgången konstaterades att nära max flygtid gäller och en landning bortom 100-poängaren är ett "misslyckande"... De 30 bästa i första omgången hade tider över 9.48 och 95-100 i landningspoäng. Det hanns med 3 omgångar första dagen och i de två inledande omgångarna startades det i lätt medvind.
Klart för start...
Varje omgång bestod av 11 heat med 12-14 deltagare i varje. Som deltagare är det svårt att hålla koll på övriga medtävlare. I ett typiskt heat startade nästan samtliga direkt på signalen. En snabb urkoppling och sedan samlades så småningom de flesta i en och samma termikblåsa. När det är så många som flyger samtidigt är det alltid någon som hittar termik och de övriga sticker dit.
... och iväg!
En del gav sig iväg väldigt långt bort i termikjakten. Jag hade svårt att se dessa plan och hur de "modiga" piloterna kan följa sitt flygplan måste vara en vanesak (eller känsla?).
Ante e beredd.
De svenska resultaten efter första dagen var som följer - Dag1:
Magnus Hedlund 2454 poäng (9:04/95 - 9:40/100 - 6:20/0)
Christina Hurtig 2349 poäng (9:25/0 - 4:44/95 - 9:45/95)
Erik Hörberg 1926 poäng (2:07/0 - 9:43/100 - 7:05/95)
Antero Hurtig 1410 poäng (3:43/40 - 3:31/85 - 5:20/0)
En deltagare hade lyckats med full pott i varje omgång och fått ihop 3000 poäng, och det var Egbert Laan från Holland.
Efter en mycket uppskattad gemensam grillafton på campingplatsen, där arrangörerna ordnat med mat och dryck, var det strax morgon och dags för tre nya omgångar. Efter att vi återigen lagt ut våra presenningar på marken, stuvat ihop våra flygplan och ställt upp tältstolarna, var det bara att invänta första tävlingsheatet. Detta kunde vi göra samtidigt som vi studerade de många olika tält, vindskydd, flygplansställningar och campingbord som sattes upp.
Svensk depå.
Där har vi någonting att lära oss. Det gäller att ordna det bekvämt för sig då två tävlingsdagar tar på krafterna. Fast var skulle vi fått plats med allt detta i bilen? Det var ju knappt vi fick med kroppar, stabbar mm. Någonting som vi också såg var hur många plan låg högt när arbetstiden började ta slut, för att sedan med en kraftig dykning ta sig ner och landa med en brant vinkel. Det såg väldigt "stressigt" ut och planen satt som spjut i backen. Även starten gick väldigt snabbt, med en 4-5 sekunder innan urkoppling.
Vindskydd med plats för flygplan.
Efter ytterligare tre omgångar på söndagen hade de svenska deltagarna följande poäng - Dag 2:
Magnus Hedlund 2639 poäng (8:41/90 - 7:42/100 - 9:31/85)
Christina Hurtig 2515 poäng (7:40/100 - 9:39/100 - 6:51/90)
Erik Hörberg 2746 poäng (9:47/40 - 9:33/95 - 8:34/95)
Antero Hurtig 1895 poäng (3:18/0 - 5:33/95 - 9:36/100)
Samtliga förbättrade sina poäng dag 2 jämfört med dag 1.
Det fanns många flygplan att studera.
De 13 bästa gick till final efter att den sämsta omgången räknats bort. Det är väldigt jämnt hela vägen. Värt att nämna är t.ex. att Egbert Laan även flög fullt, 1000 poäng, i fjärde omgången. I den femte strulade det rejält för honom och han fick 0 poäng. Men då en omgång får räknas bort hade han fortfarande chansen till en topplacering. I den sjätte omgången flög han 9:52 med 85 i landningspoäng. Detta gav till slut en 23:e plats och en bit efter de som gick till final.
I väntan på finalen.
En annan som var nära att gå till final var Karl Schmidt, Tyskland. Han flög 9:52 med 95 i landningspoäng i sista omgången. Detta blev hans sämsta omgång som han då fick räkna bort. Trots detta nådde han inte finalen utan hamnade på 16:e plats.
Bästa enskilda flygning de två dagarna hade Olivier Ladach, Tyskland. Han flög 9:56 och landade 100 poäng i en av sina flygningar.
Christina Hurtig med sina flygplan.
Resultat grundomgångar:
1 Olivier Ladach 4998 poäng (fick räkna bort 9:50/100)
13 Dieter Rybold 4984 poäng (siste man till final)
65 Magnus Hedlund 4549 poäng
70 Erik Hörberg 4489 poäng
85 Christina Hurtig 4317 poäng
124 Antero Hurtig 3005 poäng
I finalen var arbetstiden 15 minuter och Sebastian Feigl, Tyskland, vann båda omgångarna med tiderna: 14:52 /100 respektive 14:52 /98.
Philip Kolb (Europamästare) startar.
Jag följde Philip Kolbs flygningar i finalen 14:53 /96 resp. 14:53 /97. Han kom tvåa totalt och jag har svårt att förstå att Sebastian slog honom i finalen. Philip flög sekunden längre i varje flygning, men han landade några centimeter längre bort!
Landning.
Det absolut vanligaste flygplanet i tävlingen var Pike Superior
följt av Sharon Pro 3.7.
Resultat:
1. Sebastian Feigl, Tyskland
2000.0 poäng
2. Philip Kolb, Tyskland
1997.0 poäng
3. Karl Hinsch, Tyskland
1996.8 poäng
För oss svenskar återstod endast återresan hem. Men detta det är en annan historia......
/Magnus Hedlund