Årets Jaguar Open (döpt efter RFK Ikaros senaste klubbseglare) genomfördes lördagen den 8 juli. Precis som föregående år flög vi enligt F3B-Sportreglerna (termik och hastighet). Startmetoden var motståndsbegränsade elvinschar som ger ca 20 kg drag. I termikmomentet kördes ”group scoring” som innebär att man bara bedöms mot dem i samma startgrupp. På så vis blir skillnaden mellan en startgrupp med bra väder och en med sämre mindre utslagsgivande.
Till start kom i år 13 deltagare. Förutom sex deltagare från Ikaros deltog Magnus Hedlund, Team Tornado, Conny Ulvestaf, Kungsängens MFK, Bengt ”Blippen” Johansson, Ludvika, Tomas Johansson, Finspång samt från Karlstads MFK Robert Söderberg, Leif Viskari och Kaj Skäre. De flesta flög med mer eller mindre moderna F3B- eller F3J-maskiner.
Jonas Håstlund och Peter Viman gör sig klara för termik.
Vädret skulle visa sig lite lurigt. Faktiskt noterades inte en enda ”full” termikflygning (6.00+100 landningspoäng) men desto fler inom ett par sekunder över eller under och inom två meter i landning. I första omgångens första grupp räckte mina 5.03 till en tusenpoängare trots att Joakim Ståhl höll ut lite längre, 5.23. Jocke lyckades landa bort sig och fick nöja sig med 30 landningspoäng (av 100 möjliga). Jag fick i alla fall 95… Jocke reparerade skadan med att smälla till med en hastighetsflygning på 8.00 sekunder (2x150 meter) i första rundan. Det skulle visa sig bli dagens snabbaste flygning. Den ”snällare” poängberäkningen i F3B-Sport jämfört med F3B-FAI gör dock att skillnaden inte blir så stor. I F3B-FAI tappar man ju proportionellt mot den snabbaste, dvs med en 10 sekundersflygning hade man fått 800 poäng mot Jockes 1000. I F3B-Sport förlorar man bara 1 poäng per tiondelssekund som man är efter, dvs en 10 sekundersflygning hade gett 980 poäng.
Bengt Johansson i en koncentrerad speed.
I andra omgångens termikflygning lyckades jag göra bort mig totalt och ramlade ner redan efter 3.05 och landade dessutom nästan 5 meter fel (80 poäng). Där fick jag rejält med stryk mot gruppens bästa, Peter Viman som fick ihop 5.59 och 95. Tur att jag visade var vädret
inte var…
Efter två omgångar tog vi lunch och konstaterade att Jocke ledde före Conny och Peter. Det var nog fler än jag som såg fram mot att få stryka våra sämsta flygningar. Tredje omgången flöt på fint och Robert Söderberg kämpade på med sin lilla Prima med sida/höjd bland alla ”full house” plastleksaker. 21.59 i hastighetsbanan är inte fy skam på tredje försöket. I fjärde omgångens inledande hastighetsflygning drabbades vi av regn. Vi fick dra oss undan till klubbstugan i en timme och han med lite mer av det sociala innan Jocke gick ut och skrek åt regnet. Det funkade och vi kunde slutföra dagens övningar. Under regnpausen och efter tävlingen börjades det göras upp en kedja av modellbyten. Om jag förstod rätt så har Peter sålt sin SpaceWolf till Tomas som sålt sin Ellips till Robert. Vid sidan av passade Leif på att komplettera sin nyinköpta (men bättre begagnade) Race Machine med en Europhia. Sen vidtog grillningen och ännu mer ljug…
Kvällens obligatoriska grillning.
Resultaten då? Jo, Jocke lyckades behålla ledningen ”in i mål”. I övrigt se nedan.
|
Namn |
Modell |
Klubb |
Poäng |
1 |
Joakim Ståhl |
Race Machine |
RFK karos |
5993 |
2 |
Peter Viman |
Mongrel |
RFK Ikaros |
5919 |
3 |
Conny Ulvestaf |
Sharon |
Kungsängen |
5886 |
4 |
Anders Gustavsson |
SpaceWolf |
RFK Ikaros |
5856 |
5 |
Kaj Skäre |
Mongrel/Caracho |
Karlstads MFK |
5819 |
6 |
Bengt Johansson |
Race Machine |
Ludvika |
5800 |
7 |
Jonas Håstlund |
Calypso |
RFK Ikaros |
5638 |
8 |
Patrick B Radley |
Graphite |
RFK Ikaros |
5629 |
9 |
Bert Håstlund |
Stork |
RFK Ikaros |
5609 |
10 |
Tomas Johansson |
Ellips |
Finspång |
5536 |
11 |
Magnus Hedlund |
Pike |
Team Tornado |
5411 |
12 |
Leif Viskari |
Race Machine |
Karlstads MFK |
4681 |
13 |
Robert Söderberg |
Prima |
Karlstads MFK |
4141 |
Väl mött igen!
/Anders Gustavsson, RFK Ikaros