Måndag igen efter en lång och intensiv tävlingshelg. Örebro Open gick av stapeln åter igen och efter att ha varit med och organiserat, arrangerat, fixat till samt deltagit på detta års upplaga, så är det inte utan att man är lite sliten och trött.
Bortsett från alla förberedelser som är gjorda innan, så har det utöver detta varit full fart sedan torsdagen med att fixa till det sista innan tävlingen. Några personer har här dragit ett stort lass och man skall vara på det klara med att det kräver en hel del jobb med att genomföra en tävling av denna kaliber.
Varför gör vi då detta????
Naturligtvis för att det är jättekul! Det kommer ett gäng av dom bästa F3B piloterna från hela europa som deltagare och dem flesta har känt varandra i flera år både på och utanför tävlingsarenan, så det är många kära återseenden under en sån här helg. Naturligtvis så är det också en tillfredställelse att vara med att se tävlingen funka, piloter som är nöjda samt en himla massa kul och bra flygning och när man hör ord från en gammal räv som Gerhard Köberlein föklarandes att Örebro Open är den allra roligaste tävlingen att åka på varje år, så är det klart att det känns lite lättare samt att man kanske orkar mobilisera nya krafter för nästa arrangemang.
Hur gick då själva tävlingen?
Jo efter en längre tid med varmt och soligt väder i Sverige så varnade meterologerna att det skulle regna på lördagen, typiskt tänkte vi, det kan väl vänta några dagar till. Men som tur var så hade SMHI fel (som vanligt), så vädret blev kanon hela helgen, med mycket termik och sol och bara 5 regndroppar under lördagen.
Tävlingen flöt på med bra fart hela tiden och det hanns med att flyga 3 hela omgångar samt speed och distans i den 4:e. Vi flög också Classic med 3 omgångar plus 1 speed i fjärde.
Vad fick vi då se i år? Jo en del nya modeller, en del gamla samt en del riktigt gamla som dammats av från hyllan.
Det roligaste var nog att få se Martin Weberschock flyga sin alldeles nytillverkade Dassel i classic. Martin hade lyckats att snoka reda på några gamla formar från slutet av 70 talet och han gjlöt upp sig en egen maskin. Dassel var den modell som Anton Wackerle vann det andra F3B VM:et 1979 med och det var för den tiden en väldigt avanserad modell.
Det var mycket bra flygning under denna tävling och när Martin Weberschock drog till med 30 sträckor i distansen under kanonförhållanden, en kakafoni av olika tutningar samt funktionärers jubel och medtävlares applåder, så känndes det helt OK! En riktigt bra prestation.
Tobias Knoblauch stod som segrare till slut. Espen Torp belade 2:a platsen efter en riktigt bra sista speed och Martin Weberschock snodde åt sig tredje platsen. Pasi Väisänen blev fyra och Joakim Ståhl belade femte platsen med sin alldeles nya Crossfire.
I classic så knep Martin Weberschock vinsten med sin Dassel. Stefan Wahlberg var länge med i tätstriden, men tyvärr så exploderade hans Camaro i den sista speeden och därmed försvann den tätplaceringen. Modellen är inte reparerbar, så den har gjort sitt.
Efter prisutdelning med dom obligatoriska T-shirtsen begav sig några piloter hemåt medan några stannade kvar på den obligatoriska grillkvällen efter tävlingen.
/Stefan Wahlberg