Lördagen den 14/5 gick årets 1:a F3Bel-tävling på Högheden i Älvsbyn. Tävlingsdagen bjöd på vackert väder, men en mycket kyttig vind. På startlinjen stod ”det gamla gänget” Olaf Bröms, Björn Lindgren och Lars Olsson tillsammans med ”F3Bel-nykomlingen” Peder Nordlöf.
Peder hade med sig ett hopplock av det som blev kvar av tre kraschade F3B-kärror från 1990-talet och efter mycket bekymmer fått maskinen klar kvällen innan tävlingen.
(se artikel: ”Från F3B till F3Bel”)
Tyvärr gjorde Olaf Bröms i ett tidigt stadium av tävlingen en olycklig utelandning och fick avbryta när ett vingstål gick av.
När tävlingen var över var ”de tre gamle” besegrade av ”ungdomen” som med en "otrimmad kärra" visade var skåpet skulle stå. Men det bör kanske påpekas att Peder varit/är Norrbottens bästa F3B-flygare.
Summa Poäng
Peder 8950 1000
Lars 8080 903
Björn 6818 762
Olaf 3363 376
Den 11/6 kör vi i Boden.
Då kanske det står åtta F3Bel-flygare står på startlinjen.
Här är några bilder tagna av Bo Häggkvist.

Termikstart

Olaf Bröms Toracaya

Björn Lindgren med Epsylon

A-porten

Lars, Peder och Björn har roligt i Distansen

Peder Nordlöfs "hopplock"

Lars Olsson med Big Ceres

Big Ceres i sitt rätta element
Fler bilder finns på Bo Häggkvist hemsida http://www.actionfoto.eu/
Conny Ulvestaf vinner Nollåtta-cupen på Toppfältet.

Resultat
Artikel är under framtagning men ni kan kika på lite bilder under tiden.
Foto: Henrik Nilsson
Resultaten ligger under tävlingen och i sverigecup sidan.
Segrare blev återigen Jonas Blomdahl.
/Mattias
Säsongen 2011 kommer sex deltävlingar anordnas under tre helger,
För mer info om datum och plats, se F3J-Vinsch
Distans har alltid varit mitt favoritmoment i F3B. För er som inte provat eller sett det i verkligheten kanske det inte låter så upphetsande med att flyga så många 150 meterssträckor som möjligt på fyra minuter, men när man flyger mot ett par, tre andra piloter och försöker hitta rätt ställe att flyga på, man hittar vädret och farten börjar dras upp och vändsignalerna ekar runt en tillsammans med medhjälparnas hojtanden när de försöker bistå dig, då är det något av det bästa jag varit med om. En riktig adrenalinkick.

I den gångna helgen tog vi ett stort steg mot att få uppleva detta oftare och att göra det tillgängligt för fler. Distansmomentet i F3B är som kanske bekant ganska "personalkrävande", men vid helgens distansseminarium i Örebro testade vi att köra ett träningspass med minimalt antal deltagare. Två flygplan i luften, två man på B-linjen och två man som kombinerade medhjälpare till piloterna och som funktionärer på A-basen. Kommunikation och vändsignaler via billiga "walkie-talkies". I ett rullande schema kunde vi alltså få en mycket realistiskt träning för alla närvarande sex piloter och genomförde tre flygningar var på ett par timmar. Och minst lika mycket adrenalin som på en tävling. Tre distanser är ju annars ungefär vad man får ihop på en helgs tävlande, dvs min årliga dos.

Med nio närvarande kan man till o med köra efter detta koncept på en tävling, i alla fall på en nationell nivå. Avsikten är att detta ska bli verklighet till F3B-festivalen i augusti. Innan dess hoppas vi som var med att det ska genomföras minst en handfull träningspass till, här hemma och kanske på några fler ställen i landet. Håll öronen öppna, snart kanske vi är på ett fält nära dig...
(Foto: Patrick Radley)