Fem piloter från Sverige gav sig iväg söderut några dagar innan helgen den 22/23 augusti för att delta i Eurotourtävlingen Holland Glide (F3J). Vi åkte gemensamt i Conny's husbil där samtliga fick plats tillsammans med 13 flygplan och alla flygtillbehör.
Efter vårens besök i Arbois och F3J-tävlingen Jura Cup hade det helgen innan tränats starter med tunnare lina än de som användes i Arbois, och det visade sig på Holland Glide vara receptet för att komma upp högre i starten. I Arbois var vi inte nöjda med våra starter men denna gång var det bättre. Detta i kombination med Philip Kolb's tips: att spänna upp linan ordentligt innan start gjorde att vi var mer med i starten.
Lördagen bjöd på svag vind och ca 23 graders värme/sol. 120 piloter kom till start och 4 omgångar flögs första dagen.
Arrangören använde en dator med ett förprogrammerat tidsschema vilket gjorde att tävlingen rullade på utan avbrott. När det var två minuter kvar av gruppen föres arbetstid gick samtliga nya piloter och medhjälpare ut till startlinjen. Därefter fick man fyra minuter från föregående grupps slut tills ens egna arbetstid startade.
Startar lagets piloter efter varandra gäller det att få ut samtilga plan/sändare/linor på en gång då det inte finns mycket tid emellan för vila. Däremot kan det bli en hel del väntan när laget inte har några piloter som flyger på ett tag. Varje omgång innehöll 10 grupper med 12 piloter i varje.
Svenska resultatet efter dag 1:
66. Erik H.
95. Krister B.
102. Conny U.
104. Magnus H.
114. Antero H.
Söndagen innebar en ny startriktning då den ökande vinden kom från annat håll. Men det var fortfarande varmt och soligt. 2 grundomgångar blev det innan dagen avslutades med 3 finalomgångar.
De 12 bäst placerade i grindomgångarna gick till final.
Svenska totalresultatet efter dag 2:
50. Erik H.
76. Conny U.
88. Antero H.
104. Krister B.
111. Magnus H.
I finalen representerades Tyskland av 10 piloter, en var från Belgien och ytterligare en pilot från Holland.
En sak vi lade märke till var att de främsta startade med en mycket brantare attityd på planet än vi svenskar.
I finalens första omgång tjuvkopplade Robert Braune (Tyskland) direkt och jag var säker på att han skulle dyka ner de få metrarna och göra en omstart, men han drog iväg blixtsnabbt till närmaste träddunge och låg sedan där och tog så småningom en mycket svag blåsa till åskådarnas applåder.
Men blåsan var för svag så han kom snabbt tillbaka igen och efter ytterligare kämpande fick han på samma ställe en bättre termikblåsa och kurvade denna gång upp till hög höjd, även denna gång ackompanjerad av applåder. När sedan planen gick in för landning missbedömde han rejält avståndet kvar till landningspunkten och landade bort sig precis utanför landningssnöret - 0 i landningspoäng.
Sedan tog han 1000 poäng i båda de avslutande omgångarna.
I sista finalomgåmgen var de flesta finalisterna uppe på enormt hög höjd då de tagit en kraftik termikblåsa.
Under prisutdelningen kom Robert B. femma, men fick tillsammans med vinnaren de största applåderna för en strong insats.
Vinnaren blev återigen, för tredje året i rad, Philip Kolb. Han har en förmåga att alltid komma in på slutet av arbetstiden med god höjdmarginal och sedan tajma landningen perfekt. Imponerande.
Han vann även tävlingen i Arbois som vi besökte tidigare på våren.
Text och bild: Magnus H.
För fler bilder: Länk