Hur trimmar jag min modell?
När du då köpt/byggd din modell och installerat den och alla roder går och rätt håll samt att tyngdpunkten befinner sig på rätt ställe så är det dags för trimkast. Detta är en viktig fas med en handluns eftersom en feltrimmad modell lätt kan gå i backen när du börjar att kasta diskuskast med den.
Kastfasen
Steg1
Börja med några vanliga relativt lösa spjutkast. Modellen skall kännas bra i både kast och flygning. Fortsätt med dessa kast tills du känner att modellen flyger bra. Du kan efter några kast öka på kraften för att se hur modellen går när man kastar hårdare. I detta skede får modellen under inga omständigheter dyka!
Steg2
Nu är du mogen för att börja med diskuskast. Hur detta går till läser du under dess egen rubrik. Börja med modellen trimmad som du hade den när du kastade vanligt. Kasta dina första diskuskast lite löst så att du hinner med att korrigera eventuella konstigheter som uppkommer under kasten. Modellen skall omedelbart efter att du släppt den stiga ganska brant uppåt, men inte så brant att den börjar att loopa. Rätt vinkel här fås genom att trimma dyk eller höjdroder i kastfasen. Detta göres helst med radion dvs att du har ett separat läge för själva kastet. Om du har problem med att få modellen att gå som du tänkt dig så kan anfallsvinkeln och/eller tyngdpunkten behövas justeras.
Steg3
Nästa steg är att börja ta i när du kastar. När du gör det så kommer med all säkerhet att märka att den trimmning du gjort ej stämmer till hundra procent. Nu är det möjligt att du behövar trimma om höjdrodret lite. Vidare så kan det också hända att modellen drar snett (vänster om man är högerhänt). Detta kan och är oftast beroende på en ej fulländad teknik, men även om du har en god teknik så kan detta fenomen uppträda. Detta kan motverkas genom lite snedtrimmning av skevrodret eller sidorodret i kastfasen.
Man kan också, beroende på profil, ha någon millimeter negativ klaff i kastfasen.